Japanese overseas broadcasting: The Manchuria
crisis and after (1931-1937)

Jane Robbins

Early research

Radio broadcasting in Japan began on 23 March 1925, and m August _1926
the electric laboratory of the Japanese Ministry of Communications picked
up its first foreign broadcast from Oakland, California, on 312 metres
medium wave.! The first short-wave broadcasts were heard in Japan in 1928
when NHK began to pick up early Dutch experimental broadcasts to the
Netherlands East Indies (Indonesia).

The first successful Japanese broadcast to the United States was in
February 1930, and thereafter Japanese-American exchange broadcasts
flowered. On Christmas Day 1930 songs and greetings from San Frax}01§co
were broadcast to Japan, and these were retumed in a Japanese fransmission
starting at 12.30 pm on Boxing Day.2 This type of broadcast was repeated
several times during 1931. The development of Japanese-American
broadcasting relations, however, changed significantly after 18 September,
when Japan invaded Manchuria in search of Lebensraum.

The Manchurian Incident

The Manchurian Incident (Manshit Jiken) changed the directit_m. of
Japanese development in other areas besides broadcasting, and the decisions
taken after it determined the direction of Japanese broadcasting for the
following 15 years. Radio was considered essential for the qffort to create
the puppet state of Manchukuo, and NHK staff and transmission equipment
were sent to the Kanto Army soon after it had occupied Manchuria. Using
the name Kanto Army Special Communications Section, the army
established radio exchanges between Tokyo and the capital of Manchuria,

Papers of the British Association for Korean Studies, vol.6 (1996}, pp.164-172,

Robbins: Japanese overseas broadcasting 165

Hsinking, in order to encourage the Japanese colonisation of Manchuria.
Broadcasts from Hsinking defending the Japanese presence in Manchuria
were also made to the United States, Europe, the Soviet Union and
Shanghai,

In his New Year 1932 speech, the Director of NHK, Iwahara Kenzo,
stressed the importance of clear short-wave broadcasts to Manchuria, Korea
and Taiwan in binding them to Japan as a single cohesive unit. However,
following the declaration of the Stimson Doctrine by the United States on 7
January,? and the establishment by the League of Nations of the Lytton
Commission to investigate the situation in Manchuria on 14 January, an
American journalist, Floyd Gibbons, was permitted to broadcast to the
United States on short wave from the Kanto Army headquarters in
Manchuria on 21 January. This broadcast was an example of the use of
short-wave radio for an entirely different purpose than binding the Japanese
colonies more closely. In the course of the broadcast Gibbons said:

T ate and slept with the Japanese Army for three weeks prior to its

trinmphal entry into the Kum region, and I respect and admire the rigour

of its military discipline and the strength of its sense of righteousness.
Having seen the plunder, rape and insatiable atrocities of the rebels, I

consider it natural that the Japanese Army should subjugate them.4

This led the New York Times to describe the report as the first clear war
broadcast from Manchuria.s

One of the early indications of increasing government control was the
issuing of a ban on political criticism by the press. This ban was extended to
broadcasting in May 1932, when a journalist for the American magazine
Cosmopolitan, Frieda Hind, attempted to transmit a report for NBC. The
report contained some criticism of the ruling group in Japan and it was
scized before transmission. The authorities allowed Hind to make the
broadcast a month Iater, in June, after the offending sections had been
altered or removed.6

The Manchuria crisis remained the main topic of radio reports in the
spring of 1932, The establishment on 1 March of the puppet state of
Manchukuo was celebrated by a "Manchurian Night" on Japanese radio,
including exchange broadcasts between Tokyo and Hsinking., These
broadcasts, and later broadcasts to America and Britain, were highly critical
of the Lyiton Report. The League of Nations refused to recognize
Manchukuo as an independent state and continually appealed to the Japanese
to withdraw. This criticism of the Japanese occupation finally resulted in
Japan leaving the League on 26 November 1933,



166 Papers of the British Association for Korean Studies, vol.6

Radio diplomacy

It was decided that as radio was becoming increasingly important to the
Japanese in the dissemination of propaganda, priority should be given to
tighter government control over broadcasting. In September 1932 an
"nformation Committee” (Joha inkai ) was formed io "guide” the output of
radio propaganda, All radio output was scrutinized by this committee, which
met weekly as part of the Japanese drive to increase transmissions for
abroad. The committee found unsatisfactory the news reports that radio and
newspapers received from Reuters, Associated Press and United Press as
these agencies, naturally, gave the news from a British or American
perspective. The Japanese government therefore formed its own news
agency to provide general news from a Japanese perspective, not just for the
Japanese press and radio. The news agency responsible for voicing official
Japanese opinion was called Domei.7 It started operations on 1 June 1936.

From their own isolated position the Japanese leaders observed with
interest the rise of Hitler in Germany. In 1933 the Germans, too, withdrew
from the League of Nations, and Germany seemed to the Japanese to be a
natural ally to be fostered. In November the Central Tokyo Station began
exchange broadcasts with Germany. These were usually musical exchanges,
such as live broadcasts of concerts, and they proved to be popular in Japan.
Tn contrast, the Japanese government refused to allow the Central Tokyo
Station to broadcast over the domestic network an international musical
celebration for the opening of the new NBC Radio Centre. However, as
Japan did not want to tarpish its international image, the Japanese station
was permitted to participate in the celebration by transmitting music to the
Rockefeller Centre in New York on. 18 November 1933.8 This was the first
indication of a policy, which grew firmer as war approached, whereby
German culture teceived governmental approval and was even encouraged,
while that of the "decadent West" (particularly America) was prohibited in
Japan.

During this period of increasing overseas broadcasting activity there
were several changes in political attitudes towards broadcasting in Japan. In
October 1934 the Army Ministry published a pamphlet on its new national
defence policy which stated that "a battlefield is the Father of Creation and
the Mother of Culture™.9 This dealt principally with the propaganda to be
disseminated abroad about the role of Manchuria's role in Japanese policies
and Japan's role in improving Manchuria.

Robbins: Japanese overseas broadcasting 167

The start of regular overseas broadcasting

1())n :ji March 1935 NHK apphet_i to the government for permission to
roadcast a"regular overseas service on short wave, setting the aim of the
service as "to communicate truly authentic news and all cultural truth t

concerned Japanese abroad and to other peoples”.10 °

The tenth anniversary of NHK broadcasti

_ Ty « ting fell on 23 March i

director annoqnced thf: establishment of an overseas service to c:{:brzﬁedt;tlz

fl‘;:m};/l I:gﬂ(:fymi gelt:axlec_l planﬁr:;lflg and consultations with representatives of
1 oreign airs (although there we i

representatives of the Ministry of Commgunications, \;ii:;ngec:rlxtlg

responsible for radio output) offici issi
: ) ial government permi
service was given on 4 May., pemmission for the overseas

The initial overseas broadcasts of an hour a
and were directed to the Pacific coast of Americad:gdb%%la\za?? iv‘ltxl:;: t1119§2
were large Japanese communities. On 21 June the daily 1:ransm,issioh to this
region was moved to a more convenient time for listeners, 6.00-7.00 pm i
Hawaii and 9.00-10.00 pm on the American Pacific coast. A

Also on 21 June other transmissi
_ ssions were started, includi
broadcasts to the eastern United States and South America.ll A Eurgdnlang
service was begun on 4 September. ' pen

On 12 June 1936 NHK received issi
\ government permission to ¢ i
oversli:as broad-casts, particularly to Australia, although the expansio):lptziiixclidnl;i
go ahead until the new year. A transmission to Java and the Straits

Settlements (Si
o of(1 91;;@0:‘3 and Malaya) was added to the schedules at the

Censorship and development of overseas breadcasting

Censorship was an integral part of overseas broadcastin i inni
as much of the impetus to start short-wave broadcasﬁ%gfrfiznﬁg::ﬁgounl?utfé
ggfd to 1mprovc"Japan's image after the Manchurian Incident. Kitayama
e f;xlrt?l g:rags ﬂﬁ’t as our country (J apan).was in a state of isolation following
s i tinwa rom the League of Nations, the establishment of overseas
publicitsy agi) ;ﬁi Etzlgng%l ﬁzntlfalnded from all siiie;, in order to strengthen
. e government had a role in scrutinizi
Eroaldcast output from a very early stage. Before the licence to ?&i@%
cgular overseas programmes was issued on 4 May there were no specific
rules for censorship of short-wave broadcasting, although all brogcasts

which were to be relayed abroad di ini
Communications for chec{ting. 14 pass through the Ministry of




168 Papers of the British Association for Korean Studies, vol.6

Official permission to broadcast, issaed on 4 May, included clauses
relating to government censorship of the broadcasts. All programme outlines
were to be passed to the department of communications in the Ministry of
Communications for approval seven days prior to transmission, and the
contents of scripts not under the direct jurisdiction of the department of
communications were then to be resubmitted to the heads of the departments
of communications and electrical affairs two days before going on air. In
addition, NHK was required to submit a monthly report to the heads of the
two departments.13 '

As well as removing and altering offending passages, the censors also
added passages to scripts to reinforce traditional values and present the
Japanese view of situations if it was considered that the broadcasts did not
advocate them with sufficient emphasis. Several broadcasts made by
prominent academics were censored at this time., A passage which criticized
Mussolini, Hitler, the Soviets, the British, French and Americans was
removed from a broadcast entitled “The Japanese spirit and world peace” by
a leading professor of Tokyo Imperial University, Shioya Atsushi, on 26
June 1935, Presumably the government was unwilling to offend all the
leading nations simultaneously. A broadcast by a leading female academic,
Inoue Hideko, entitled "Enquiry into women's issues”, was cut from the
schedules on 20 September because it advocated women's active
involvement in politics and science whilst the government was at the time
promoting the traditional role of women in Japanese society.

A programme of goodwill messages and greetings to Japan from the
“Fatherland Study Group of the North and South America Japanese School
Association”, a Japanese language association with branches across the
United States and South America, took place on 15 August. Even this was
subjected to censorship and suffered the removal of some passages before
being broadcast on the Japanese network.

Increasing government control

Japanese broadcasters admired what they saw as the impartiality of the
BBC's Empire Service since its establishment in 1932 and had hoped to
emulate it in their own short-wave broadcasts. However, the importance of
censorship and propaganda to Japanese international broadcasting was
incompatible with that kind of broadcasting, and from the start NHK had a
completely different task to perform.

The value of broadcasting was increasingly recognised after the
attempted military coup of 26 February 1936, when the rebels put out their
news over the Central Tokyo Station and paralysed the other
communications systems. Overseas broadcasting operations continued

Robbins: Japanese overseas broadcasting 169

almost without change, but NHK was criticized for being too li
2 M?ly the Cabin:ct agreed to establish a new body to ovegrsg: tlllltt:erl;laidaiﬁdﬂ(;g ’
Cabinet Informatnm} Committee (Naikaku Joho I'inkai). Between then ax,ld 1
July, when the Cabinet Information Commitiee was formed, two laws were
Easscd which sought to control the media and media ,personnel the
In.ﬂaylma-tor_y Pamphlet Emergency Control Law" (Fuonbunsho ’rinji
torzshzmc':rrz-iio),' and the "Protection of General Mobilization Secrets
Measure (Sodétp himitsu hoko hdan). These ensured that the censors could
prevent the pubhqa_tion of any articles which could be construed as being to
the left of the political spectrum or which could be seen as damaging to the
security of Japan or.the Japanese government. In addition newspaper
editors and NHK script-writers were warned not to step outsi,de the stxl')ict

constraints of previously approved plans regardi i
constral p garding what was suitable

The prelude to war

The unstable situation in China worsened in the summer of 1936 and in
Angust two Japanese journalists were killed in Chengdu. There were other
anti-Japanese incidents throughout China, and on 28 September, as the
tension and m!mber of incidents mounted, the Cabinet Infm’mation
Comm!ttf:e published a report on the situation. It condemned the actions of
the Chinese in attacking Japanese nationals and issued a policy statement
whlgh called for_ propaganda to promote the Japanese view of events
particularly within China. As NHK's overseas section was in the besE
position to promote the Japanese point of view abroad it was given the task
The strict radio censorship which began in the autumn of 1936 was the:
forerunner of the censorship system which became standard in foreign
propaganda after the Marco Polo Bridge Incident. As NHK used Domei for

much of its news information, ISmei, t
_ , 00, was censored more
previously. T sirongly than

~ On 27 January 1937 the "News of the Japanese Hom nd"

United States reported the fall of the Japanese Cgbinet on thedZa;:fl. (t;)ntiul3
Eebruary the new Prime Minister Hayashi, who had formed his Cabinet nine
days before, faced NHK's microphones to speak to the overseas audience.
qu speech emphasized that the "completion of military preparations for
national defence (was) necessary for the realization of national policy".14
The March issue of Hosd magazinel5 said that this was the first time a new
Pnr-ne Minister had publicized the policies of his Cabinet primarily over the
g:chg.lﬁ At the end of March the Minister of Culture published a report on
’ e "Truths of national str"ucture“ that were to be stressed by the media at

ome and abroad. These "truths" reiterated that the Emperor was. directly
descended from the Sun Goddess in an unbroken 2,000-year line.

J




170 Papers of the British Association for Korean Studies, vol.6

However, the Hayashi Cabinet, which had retained power despite
heavy losses in the April elections, fell on 31 May 1937, and Prince Konoe's
first Cabinet took office. In the confusion of the precarious political situation
there were no broadcasts from NHK to celebrate the second anniversary of
overseas broadcasting on 1 June. In fact, as June progressed, the amount of
jazz music given air time in overseas broadcasts was gradually reduced, as
Cabinet complaints about the adoption of American culture by the radio and
the rejection of Japanese culture became increasingly vociferous.

During the spring and summer of 1937 the political situation in
Manchuria became increasingly tense. Japanese and Soviet troops had
several skirmishes along the Manchurian-Soviet and Manchurian-Mongolian
borders. On 19 June Soviet troops landed on an island in the border river
Amur (Heilongjiang) at Kanchasu, NHK was given permission to report on
the incident ten days later, and the day after that the first report from the
scene was broadcast in Japanese and English in the transmission to the
Straits Settlements, Java and Australia. The news was considered too
important to wait until the Tuesday French-langnage news, so reports on the
situation in English, German and French were made in the Monday
transmission to Europe, although Monday was the German news day. Once
NHK had received permission to report on the incident, information about
the situation in Kanchasu dominated the news in overseas broadcasting, and
48 reports about it were broadcast between 30 June and 3 July .17

On the evening of 7 July, whilst the Japanese were celebrating a
national festival, troops in the outskirts of Peking fanned out and seized
control of the Marco Polo Bridge. The Marco Polo Bridge Incident ("7.7.
Jiken") signalled the end of skirmishes in China and the outbreak of full-
scale war with the Chinese.

Conclusion

In the ten years after the start of domestic radio broadcasting Japanese
interest in international broadcasting grew. However, as the political
situation in Japan changed, particularly after the Manchurian Incident in
September 1931 and Japan's subsequent withdrawal from the League of
Nations in November 1933, the government's vision of the role of
international broadcasting also changed.

The BBC-style impartiality to which NHK broadcasters had aspired
was sacrificed in favour of the presentation to the international community
of the Japanese interpretation of events. Thus, when regular overseas
broadcasting began in June 1935, the opening programme was in Japanese
and English, and within a year plans were formulated to add French and
German broadcasts to the schedules. This was in contrast to the BBC's

Robbins: JTapanese overseas broadcasting 171

overseas broadcasts, which did not include foreign language services until
1938. Censorship increased with the establishment of regular overseas
broadcasting. The censor had the technical means to halt a broadcast at any
point should it stray from the approved script.

As the world political situation changed, the regular schedules, which
consisted of four daily transmissions, which became the most important
form of short-wave broadcasting for presenting Japanese official thinking to
the world. At the outbreak of the war with China, Japanese short-wave
broadcasting was technically comparable with that of the other major world
powers and Japan was in a position to participate fully in the world "radio
war" which developed over the next eight years.

Notes

1 Kitayama Setsurd, Rajio Tokys: Shinjii Wan e no Michi (Radio Tokyo: The Road
to Pearl Harbour), p. 16.

2 ibid., p. 30.

3 The Stimson Declaration stated that the USA would not recognize any changes in
the situation in the Far East brought about by force or which would impair US treaty
rights or Chinese administrative integrity. Naturally, this was a criticism of Japanese
operations in Manchuria,

4 _ Kitayama, op.cit., p. 43. Although this broadcast would have been in English,
what is quoted here is a direct translation of the Japanese source; T do not know what the
actual words spoken were.

3 Kitayama, op. cit., p. 42.
6 Kitayama, op. cit., p. 45.

7 In the past Japanese news had always been handled by Reuters as part of Asia.
There had been previous attempts by the Japanese authorities to break the Reuters hold
on news in Japan, such as the establishment of the Kokusai agency in 1914 and its
successor, Rengd, formed in 1926 in conjunction with AP, but Reuters maintdined a
strong influence. Domei was formed by merging Rengd (the Japan Newspaper
Association) and its counterpart for telegraphic messages, Dentsu, in 1936, so becoming
the first real Japanese news agency. The influence of Reuters had been greatly
diminished in a long battle with AP. For a fuller discussion of the formation of Domei see
Roger W. Purdy, "Nationalism and news: Tnformation imperialism’ and Japan 1910-36"
in the Journal of American-East Asian Relations, Vol. 1, No. 3, auiumn 1992,

8 Kitayama, op. cit., p. 67.
9 Kitayama, op. cir., p. 95.
10 Kitq.yama, "Kaigai hosd shdshi (ichi)” (A brief history of overseas broadcasting,
Part one), in Kaigai Hosd Gurupu (eds.), NHK Senji Kaigai Hose (NHK's Wartime
Overseas Broadcasting), p. 115,

1 Kitayama says that transmissions to Eastern America and South America began
on 21 June and were broadcast on Tuesdays and Fridays. However, NHK's Hdsé Gojit




172 Papers of the British Association for Korean Studies, vol.6

|

%

Nen-shi claims that this transmission began on 25 June. It is unclear whether this is the l

date when it was decided to make it a daily setvice or whether there is some confusion
regarding the starting date.

12 Kitayama, "Kaigai hos shoshi (ichi)", p. 114.

13 Kitayama, Rajio Tokys: Shinjii Wan e no Michi, p. 110.
14 Kitayama, op. cit., p. 178.

15 Hose was NHK's monthly magazine. Vocational education and training in the Republic
16 Kitayama, op. cit., p. 178. of Korea: Trends and contrasts

17 Kitayama, op. cit., p. 193. ‘

Stephen Creigh-Tyte

Introduction

As the Republic of Korea prepares for membership of the OECD élite
"club” of developed industrial nations, an intense debate is under way on the
: adequacy of the nation's education and training system. Alleged
| deficiencies include a lack of vocational as opposed to academic crientation,
i too much emphasis on higher education; a mismatch between the levels of

skilled manpower demanded by the market and that produced by the
education and training system; and too great an emphasis on "quantity"
rather than "quality” of trained manpower, especially that produced by the
higher education system.

Korea's vocational education and training (VET) system is often
assumed to be very different from those found within the (current) 12
nations of the European Union. Yet some features of the existing Korean
f system have been deliberately based on European models, and many of
Korea's current problems echo those found in Europe and indeed the wider
“industrialized” world of OECD which Korea is about to join. While
institutional environments differ, this paper will stress the importance of
i underlying economic factors in explaining the challenges facing national
’ VET systems and the need to use economic incentives to reinforce VET
patterns and practices.

International comparisons of VET are fraught with difficulties to an
even greater degree than, say, comparisons of unemployment rates.
i Nevertheless, such comparisons are made and have become increasingly
j common in the last decade. This reflects the increasing globalization of
} markets for goods, services and capital, the accumulating evidence that
workforce skills and training are a key factor in promoting productivity, and
the fact that government policies to enhance national skills bases are one of

Papers of the British Association for Korean Studies, vol.6-(1996), pp.173-182.

N T




